Tilbage til barndommen for 19,-

Som lille elskede jeg at stå op kl 07 lørdag/søndag morgen og se den fantastiske tegnefilm “Mumitroldene” som er baseret på de finske bøger af Tove Jansson. Det var noget af det eneste tegnefilm som faktisk kunne fange mig – jeg syntes universet var helt vidunderligt. En overgang kørte de en konkurrence i Snurre Snups Søndagsklub, hvor man hver uge kunne sende en mumi-tegning ind og deltage i lodtrækningen om en ferie til “Mumidalen”. Jeg deltog troligt stort set hver uge, men vandt desværre aldrig :-) Jeg kunne stadig godt tænke mig en rejse dertil!  

Mumidalen 

Da jeg var et smut i Føtex i går, kunne jeg derfor slet ikke stå for en helt særlig bog de havde på udsalg til kun 19 kr – den fineste bog fyldt med dejlige Mumitrold-klistermærker ;-) Den måtte jeg simpelthen eje, selvom jeg i dag skriver 25 år ved min alder ;-) Det er vigtigt aldrig at glemme barnet i sig selv!

Da jeg var på job i dag (Svendborg Hovedbibliotek) måtte jeg lige låne et par opfølgende bøger. Jeg har nemlig aldrig fået læst de helt gamle og allerførste mumibøger, og egentlig er alle historierne  jo ikke helt lyserøde og børnevenlige når det kommer til stykket. Jeg husker f.eks. karakterer som Murren, Hattifnatterne, Stinky og nu og da også Lille My som godt kunne virke vældig skræmmende når man ikke var så gammel. Det var lidt uhyggeligt, men samtidig meget spændene og mystisk. Så nu vil jeg forsøge at komme igang med flg. bøger, og se hvad det bringer frem af minder og måske nye forståelser for de efterhånden ældre eventyr.

De søde krus og andre fine ting med Mumi-print kan købes her, og bøgerne kan du få her – eller selvfølgelig låne ganske gratis på dit lokale bibliotek :-)

Skriv et svar

