Hvad en glemt profil kan rumme

Ved et tilfælde faldt jeg over min profil på MySpace, som jeg ikke har haft i brug i ca. 3 år. Det var ret underligt at kigge på sig selv, 3 år yngre. Med mørkt hår og en status der lød på “doven”, samt et hav af musikalske venner, som jeg egentlig ikke aner hvem er. Under blog-indlæg på siden kan jeg se, jeg har postet nogle gamle digte. Førhen holdt jeg meget af at skrive; både dagbog, noveller og digte, men jeg har desværre ikke kunnet holde fokus på det længe. Jeg vil dig gerne dele de digte med jer, som jeg fandt derinde.

  • Digt 01
  • Pak mig ind i lilla
  • Og polkaprikker og 50’er snit
  • Og store paraplyer, som man kan gemme sig under
  • Og feje folk på gaden væk med.
  • Pak mig ind i glatte og runde sten
  • Og store kuverter fyldt med spændene ting
  • Og en lækker, akustisk guitar
  • Og et par sutsko med søde dyrehoveder.
  • Pak mig ind i den nye mobil fra Nokia
  • Den med guld og blomster og bløde kurver
  • Og tusind funktioner som man ikke har brug for.
  • Pak mig ind i tryghed, ærlighed og frem for alt kærlighed.
  • Og komplimenter og bekræftelse
  • Og kærlige puf i den rigtige retning.
  • Pak mig ind i mine forældres trygge favn
  • Og en lottokupon med den helt store gevinst
  • Og et udseende á la Eva Longoria
  • Og evig lykke uden recept.
  • Pak mig ind i margueritter og hvide liljer
  • Og fine stiletter i vintage
  • Og alkohol med bobler, som gør mig lidt ør
  • Og lækker mad fra en fin restaurant.
  • Pak mig ind i forelskelse med alt hvad dertil hører
  • Sommerfugle, lidenskab, drama og intensitet.
  • Pak mig ind i musikkens vuggende bølger
  • Og vilde højder og særlige dybder.
  • Pak mig ind i gå-på-mod, selvtillid og smuk facade
  • Og bøger med digte og flotte ord
  • Og en lille, fin ø i krystalblåt vand
  • Og vilde dyr med striber og manker.
  • Pak mig ind i forår og sommer
  • Og en glinsende, hvid snemand
  • Og efterårets mange nuancer
  • Og julens særlige stemning og varme.
  • Pak mig ind, og åben mig aldrig igen

 

  • Digt 2
  • Rød maling indhyller byen
  • Endnu en nat lægger til i sin havn
  • En orm æder sig op gennem mine ben
  • Et sted i mørket råber nogen mit navn
  •  
  • For mit blik danser tusinde stjerner
  • Halvmånen skænker endnu et glas
  • Musikken lyder som høje sirener
  • Mens jeg vælter omkring i mit eget palads
  •  
  • Forfalden og uren synker jeg hen
  • Natten er endnu ung og på vagt
  • Jeg mærker et uhyre i min hals
  • Der var så meget jeg ikke fik sagt
  •  
  •  
  • Hundrede vejarbejdere i mit hoved
  • Med trykluftsbor og kold cement
  • Deler de plads med mine tanker
  • Til næste uge hvor alt er glemt

 

  • Digt 3
  • Med 80 cm i timen
  • De drøner med hujen og hvinen
  • De forbandede, dragende tanker
  • I hans sind, som et anker
  •  
  • Trodst bliver de ved
  • Hiver ham op, smider ham ned
  • Føler sig flot, unik, god
  • Snart henslængt i mørke og sod
  •  
  • Frit valg på alle hylder
  • Som klart, glinsende vand han tyller
  • dem ned – én efter én
  • De stikker ham ofte, som en ten
  •  
  • De hvisker og skæver
  • Hans selvhad sig hæver
  • Har brug for mere
  • Han finder flere

 

  • Digt 4
  • [Wash with inside out]
  • Vrangen ud
  • Blottet for symmetri, logik, ting der passer sammen
  • Rummer vanvid, galskab, ting der flyder i bunker
  • Tur-retur til helved
  • Dybt, uudgrundeligt, frustration med stort F
  • Som en ild indeni mig du har tændt

 

  • Digt 5
  • [75 kr på disken, et glas med blålig væske. En pink paraply og en skive citron. Den er smuk, lidt banal, men siger faktisk det hele]
Skriv et svar

