En go’ voksenbog (eller 2)

Det er dag nr. 2 i min bog-uge, og jeg vil fortælle jer om to bøger, jeg er ved at læse for tiden. De er fra virkelighedens verden, og skrevet af journalisten Eva Jørgensen, som for nogen tid siden mistede sin mand til sygdommen ALS. Den første bog beskriver mandens sygdomsforløb frem til hans død, og hvordan de to sammen klarer hverdagen med hendes graviditet, hans sygdom og senere deres fælles baby. Bog nr. 2 tager fat hvor etteren slap (men bøgerne kan godt læses uafhængigt af hinanden), og fortæller om tiden lige efter mandens død – hvordan forfatteren tacklede sorg, lettelse, baby, afsavn og alt det praktiske. De to bøger er hård og uretfærdig læsning, men sætter også livet i perspektiv. Når jeg læser i disse, lærer jeg at sætte mere pris på mit eget liv, og glemme små-ting og bagateller. Det er så vigtigt at leve livet mens man har det…! Bøgerne er smukt formulerede, inddelt i kapitler og korte afsnit. Siderne er hurtigt læst og nemme at forstå. De er begge fra forlaget Rosinante, hedder henholdsvis “Vi ses i morgen – En pårørendes beretning” og “Sorrig og glæde – Fra en enkes dagbog” og er skrevet af Eva Jørgensen (som de fleste af os nok kender fra TV Avisen). Læs dem, og bliv lidt klogere på livet – og en forfærdelig sygdom der behøver langt mere fokus end den hidtil har fået – samt bliv bedre til at sætte pris på det du har!

Skriv et svar

