Come on and do the SQUAT

squat1

Jeg er bestemt ikke den sporty type. Født ind i en familie hvor min lillebror ofte har gået til sport (fodbold, basket, fitness, boksning), min mor har gennemført maratons og halvmaratons (både med og uden rulleskøjter!), min far er medlem af en cykelklub og de begge kører mountainbike og går i fitnesscenter, har jeg altid følt mig lidt malplaceret… :-) Jeg har dog strammet mig en lille smule an og haft nogle perioder i løbet af de sidste par år hvor jeg har gjort lidt ved motionen. Jeg er da f.eks. meldt ind i fitnesscenter – og bør snart tage mit medlemsskort i brug igen! – og har svømmet en del, dog aldrig på træningsplan. Nu har jeg kastet mig over en såkaldt squat challenge, og vil inden så længe ligeså gå igang med en udfordring der skulle være god for mavemusklerne. Men først skal jeg lige igennem squathelvedet! Jeg har kun kunnet finde den på engelsk på nettet, så jeg har lavet min egen danske oversættelse, som du kan se foroven, og som gerne må lånes/bruges.

Squat-øvelsen er ganske simpel; det vigtige er, at du kommer så langt ned og bagud som muligt på samme tid. Prøv evt. at søg efter et eksempel på Youtube :-) Øvelsen gir’ faster balder og er også god for lårmusklerne. Man kan tage den med og uden håndvægte, og jeg er startet op uden, idet jeg ikke har trænet i nogen tid. Jeg er pt. på dag 4 – hviledagen, hooray! – og var allerede efter første dag GODT øm. Det er en hård øvelse men nem at gå til, og gør man det rigtigt, kan den mærkes bigtime i dagene efter.

Jeg har taget et lille før-billede som jeg måske poster når udfordringen er slut, hvis jeg selv synes jeg kan se et resultat når jeg er færdig ;-) Om et par dage går jeg i gang med øvelserne for maven, og laver endnu en guide på dansk I kan følge såfremt I lyster.

16 kommentarer

  1. Jeg er nået til 140, og synes det begynder blive hårdt nu. Men så igen, har været trænet i karate til det basale, så de første dage var ikke rigtig nogen rigtig udfordring. Jeg vil dog sige, at jeg ikke er en af dem der synes at squat-øvelsen er let og lige til, der er meget man kan gøre forkert som går i ryggen (jeg har noget der sidder fast, så lidt dårlig ryg for tiden) eller i knæene, så hvis man gerne vil gøre det på sund og ikke-skadelig-vis, så er det ikke helt nemt. Men måske det falder lettere for andre end mig ^^

    Men hvis man som jeg er konkurrence menneske, er det helt sikkert godt med udfordinger. Jeg har tilføjet din blog på min bloglovin nu, så jeg kan følge med når den der mavemuskel-udfordring kommer, det er nok mere mig, end det her squat-værk, der giver forfærdeligt store lår, hvilket jeg ikke selv er helt tosset med :P

    1. Tak for dit input! :-) Det er godt med lidt belysning fra flere sider. Jeg vil give dig ret i, at det selvfølgelig er vigtigt at lave øvelsen rigtigt; men så igen, det gør sig jo gældende med alle øvelser inden for træning og fitness. Derfor synes jeg også det vil være en god idé evt. at tjekke en video ud inden man går igang, eller får en professionel til at vise øvelsen korrekt. Jeg har selv gået til stram-op, bodypump m.m. inden for det seneste års tid, og ved derfor hvordan øvelsen skal laves. Og ja, så er det nok nemmere for nogle end andre; min bagdel strutter ret meget ligegyldigt hvad jeg laver, så squat øvelsen kommer lidt af sig selv :P Dejligt du følger med på blog lovin’, regner med maveøvelsen kommer op i næste uge :-)

      1. Jeg var skam også inde og finde videoer dengang, jeg tænkte, at når jeg nu skulle lave så mange, måtte jeg hellere sikre at det bliver lavet ordentligt. Min krop har nemlig ikke videre lyst til det, måske lige så meget fordi jeg runder meget i rykken, og forsøger at kompensere for det (så jeg ikke får ondt i rykken) ved at trække bagdelen ind under mig, så min ryk ikke svajer så meget. Så squats ligger ikke så godt til mig :)

  2. Fedt! Jeg vil også gå i gang! Vil du sende en mail til mielouisen@gmail.com når du poster mave udfordringer og andre udfordringer? :)

    1. Hej Mie – super du også er frisk på udfordringen :-) I højre side af bloggen kan du følge bloggen på Facebook eller tilmelde din e-mail adresse så du får en mail ved nye indlæg :-)

      1. nielsendk · ·

        Fedt! Jeg følger nu via. facebook ;)

      2. Skønt! Tak for det :-)

  3. julierindom · · Svar

    Jeg tager også udfordringen op ;)
    Julie

    1. Sejt Julie! :-D

  4. I er syge i hovedet! (sagt med kærlighed)
    Jeg har helt klart brug for at tage mig men det der er ikke lige noget jeg vil kunne klare.

    1. Ja det afhænger nok meget af den enkelte :-) Jeg synes dette er langt mere overskueligt end f.eks. en løbetur eller en tur i fitnesscenter, da jeg kan gøre det hvilken tid på dagen jeg har lyst/overskud, og det heller ikke tager så lang tid. Men hårdt er det selvfølgelig ;-)

  5. Hej Line Cecilie. Vil du sende din danske udgave af squat Challenge til min mail.. Har nu klaret til dag 6 og tænkte at jeg ville dele den på min blog og opfordre andre til at gå med i kampen om strammere mås og lår ;)
    Julie ( j.rindom@gmail.com)

    1. Hej Julie, virkelig sejt af dig! :-) du kan bare tage billedet fra siden her og evt skrive du har det fra mig. :-)

  6. Skriver selvfølgelig at det er fra dig :) tak!

  7. Sjov idé – jeg tror jeg hopper med !
    Skal alle laves på en gang eller må de deles op i morgen og aften ?

    1. Jeg tror godt de kan deles op :-) Eller man kan med fordel holde en lille, kort pause mellem hver 10. squat.

Skriv et svar

