Surt opstød!

OBS. Jeg har nogle ret afslørende billeder fra en anonym kilde, hvor der foregår samtaler som viser hvordan det foregår i de grupper her. Jeg vil ikke hænge nogen ud, så jeg skal have sløret nogle identiteter før jeg offentliggør materialet – men så kan I se eksempler på hvad jeg mener med nedenstående omgang:

Jer der følger med via Facebook vil vide, at jeg det lille halve døgns tid har været godt arrig.
Det har jeg, fordi det er kommet for en dag, hvordan nogen (mange faktisk) snyder sig til at vinde i mange af de konkurrencer og Give Aways, som vi bloggere bruger stor tid på at lave.
Disse mennesker kaldes konkurrenceryttere, og er med i diverse grupper på Facebook, hvor de hjælper hinanden med at vinde i fx stemme-konkurrencer. Desuden er der en del af dem der deltager flere gange i samme konkurrence under forskellige navne, mails, falske profiler etc.
Hvad værre er, er at flere af dem direkte har truet andre deltagere, hvis de har vundet noget denne gruppe gik efter.
Jeg har fået tilsendt en del navne og ‘materiale’ pr mail fra et par få pålidelige kilder – samt modtaget en masse beskyldninger og tilsvininger af andre brugere, fra dem der tydeligvis ikke selv har rent mel i posen.
De her mennesker vinder måske 5-10 ting på få dage. Indbyrdes i grupperne bytter de præmier med hinanden, sælger dem videre etc. Det står dem jo sådan set frit for. Det værste er dog, at mange af dem gør det her for at spolere det for den enkelte, alenestående konkurrencedeltager, som måske har 2-400 venner på Facebook, og ikke 2000 eller diverse grupper i ryggen.
Og som helt og holdent deltager fra én mail én gang i hver konkurrence.

Alt det her har jo gjort mig godt gal i skralden, og jeg har brugt masser af tid på at tænke hvad jeg dog skal gøre. Udelukke bestemte folk fra min Facebook side? Udelukke bestemte folk fra mine konkurrencer? STOPPE mine konkurrencer?
Svaret må blive nej. Jeg tror ikke det vil gøre hverken fra eller til; der vil altid være nogen som nok skal få snydt sig ind alligevel.
Det bedste jeg kan stille op, må være at stramme reglerne for min konkurrence, så der ikke “bare” skal følges med på Facebook, men at deltagerne også aktivt skal komme med et eller andet. Hvad, ved jeg ikke helt endnu.

Jeg kommer nok aldrig til bunds i dette. Har længe haft en mistanke om at der foregik noget lignende, og fik det så endelig bekræftet her i nat. Har modtaget så mange mails med eksempler på hvordan de mennesker her – hovedsageligt midaldrende kvinder! – har skrevet grove ting til andre i ren og skær misundelige over at de, eller deres gruppe, ikke selv vandt.

Jeg ønsker at mine konkurrencer – som jeg i øvrigt lægger et stort, FRIVILLIGT arbejde i at lave – skal være for den enkelte, og helst for folk som i forvejen synes min blog er brugbar/læser med. Jeg er godt klar over det ikke kan være sådan hver gang. Men i store træk ønsker jeg, at præmien havner hos én der virkelig ønsker sig den og har brug for den, og ikke hos en der bare deltager for at deltage – om det så er et piskeris eller en designerlampe man kan vinde.

Find nu jeres moral og samvittighed frem, opfør jer som I ville gøre det i den virkelig verden, og drop det der med trusler, samarbejde med andre for at vinde og presse andre ud, grådighed – etc. Det er sgu ikke i orden.
Der er flere navne jeg fremover vil studse en del over når eller hvis de atter deltager i mine konkurrencer, det kan jeg ligeså godt sige som det er. Og lur mig om jeg ikke vil tjekke vindernavnet en ekstra gang.

Jeg hører meget gerne fra andre bloggere/ der oplever det samme – folk der konsekvent deltager i alle konkurrencer, samt mistanker til falske profiler, samme deltager under flere navne, modtagne trusler – etc. Giv din mening og erfaring til kende – selvom vi nok ikke kan bekæmpe det, kan vi være obs på det, og måske i fællesskab få blokeret nogle af dem der går igen og er allerværst.

17 kommentarer

  1. Synes vi skal have ondt af de mennesker der kan finde på sådan noget.. De må virkelig have et røvsygt liv!

    1. Hørt, Phillip!! :-)

  2. Pia Hansen · · Svar

    Læst ;-)

  3. karin christensen · · Svar

    Jeg følger med på en anden blog som engang havde det system at man fik et lod i konkurrencen pr blog indlæg man havde kommenteret på, på den måde mente hun at folk så rent faktisk læste det der blev skrevet og ikke kun var der for konkurrencens skyld.
    Vi har godt nok snakket lidt på fb her i formiddag, men det skal ikke afholde mig fra at sige at der blandt piger der deltager i konkurrencer er utrolig meget misundelse mellem nogle gruperinger.
    Der er nogle der beskylder andre for at være konkurrence hajer som selv har en helt blank væg. Ikkke fordi de ikke selv deltager (tværtimod) men fordi de ikke deler offentligt, men det kan meget let spores via google ;)
    Men det er da trist at tingene skal være sådan og jeg håber du finder en måde at køre tingene på som du og dine læsere kan være tilfreds med

  4. Jeg forstår slet ikke, hvordan man kan have samvittighed til at være sådan. Det giver på ingen måde mening i mit hoved. Slet ikke at man er sådan over for andre mennesker, som jo rent faktisk følger reglerne, og som er heldig. Jeg håber virkelig, der kommer et større fokus på disse mennesker, så de ikke længere kan vinde så meget. Det er jo på ingen måder fair!

  5. Min datter på 4år sagde noget forleden, som de fleste voksne (specielt damer) kunne lære noget af: “Hvis man ikke har noget godt at sige, skal man lade være med at sige noget.”
    Jeg er virkelig helt uforstående overfor hvordan folk kan skrive grimme ting til og om hinanden. Man skal huske på at der sidder et rigtig levende menneske på den anden side af computeren, som har følelser. Man ved aldrig hvordan den person har det og hvad man kan drive et menneske der måske i forvejen er nedtrygt til.
    Tænk over hvordan i “snakker” til hinanden!

  6. Det har jeg godt nok aldrig hørt om før – tænk at man gider gøre det. Nok derfor jeg aldrig vinder nogen konkurrencer :)
    Glæder mig til at se de omtalte billeder…

  7. Tager fandme hatten af for dig og dette indlæg. Jeg synes det er utrolig godt, at du bringer emnet på banen. Når jeg har lavet konkurrencer på min blog, så får jeg også en del spam tilmeldinger, som jeg efterfølgende vælger at slette.
    Fandme træls at bruge tid på, og de her folk burde slet ikke have lov til at deltage i sådanne konkurrencer.
    Du ved i hvertfald, at du har min fulde opbakning.

    1. Tak, Helena! Det er super godt at vide :-) vi bloggere må lige stå sammen om det her, og finde ud af hvad vi kan gøre.

  8. sisse marie · · Svar

    Aj aj AJ! Jeg er sgu lidt i chok. Viste på ingen måder nogle gjorde så noget.
    Det virkelig ikke okay.
    Jeg har selv været med i en del konkurrence r gennem tiden og været heldig. Men kan virkelig ikke sætte mig ind i At begynde at snyde for at vinde, eller lige frem blive sur eller ondskabsfuld over for andre der vinder. Det da bare dejligt at vide andre bliver glade.
    Må være nogle smålige mennesker…

  9. Pia Rotbøl · · Svar

    Det er simpelthen ikke ok:O jeg har også svaret din tråd på Facebook, for håber, at det kan hjælpe at sætte fokus på det, så de pågældende forhåbentligt tænker sig om en ekstra gang og deltager på ligefod med os andre uden snyd med i spillet, det vil virkelig klæde dem

  10. Jeg synes heldigvis mange af dem er lette at spotte og man derfor har muligheden for at udelukke dem af give-aways hvis man ønsker. Det ER bare en skam at nogen folk gør den slags og jeg er ked af at være sortseer i dette, men er bange for man aldrig kan undgå dette. Det er noget den enkelte må vurdere og så kan jeg i hvert fald godt forstå hvis de vælger at gøre noget lidt mere drastisk som at udelukke folk fra konkurrencer. :) Heldigvis er det ikke alle der snyder!

  11. Bettina Lydersen · · Svar

    Jeg forstår ikke dette – er jeg bare NAIV – men hvordan kan folk snyde??? Ja jeg deltager selv i en del konkurrence, så kald mig gerne konkurrence rytter – jeg elsker det, men vinder måske 5 gange om året, hm hvis nogen har ondt af det, – ja er man så ikke ret “LILLE”???? Det med at indikere at man ved hvem personerne er uhhh – så kom da frem med navnene, så folk herinde ikke skal sidde og gætte og tro at alle nu ved hvem der tales om – ja I må altså undskylde – men det her er blevet lidt af en HØNSEGÅRD…….

    1. Tak for dit input Bettina. Det er ikke mit job at sætte navne på folk, hvilket i øvrigt heller ikke er lovligt. Jeg er selv ret træt af dem form det her har taget – idet alt jeg ville faktisk bare var at gøre andre bloggere opmærksomme på, var at der snydes i flere konkurrencer, og at mange ikke tør deltage i frygt for grimme mails fra nogle grupper der føler de måske ejer de her konkurrencer frem for andre. Det er desværre nemt at snyde – eller i hvert fald bruge ufine metoder – for at vinde. Hvilket jeg ikke kan gå ind for, når jeg bruger et stort stykke arbejde på at lave de her konkurrencer. At det er blevet en hønsegård må skyldes at nogen føler sig meget ramt og evt sidder med lidt dårlig samvittighed. Ellers var der vel ingen grund til at tage sådan på vej? Det er jo helt okay at deltage i en masse konkurrencer, det er vi mange som gør, og det er jo heller ikke dem jeg er ude efter. Men når det kommer til snyd og ufine metoder, må jeg godt sige stop og blande mig. Det er trods alt mine præmier der i nogle tilfælde kæmpes om.
      – Line :-)

  12. Bettina Lydersen · · Svar

    Vi kan sagtens blive enige om at SNYD ikke er ok – troede bare ikke man kunne snyde i disse konkurrencer – jeg føler mig ramt – men SNYDER bestemt ikke, – men ja jeg deltager i MANGE konkurrencer og bruger det som en lille hobby…..Jeg har slet ikke mødt disse kommentarer som er beskrevet……????Og ja det er mange af de samme navne der går igen, men det er vel også dem der deltager i flest konkurrencer der vinder?????

    1. Det er desværre muligt at snyde ved fx at deltage fra mere end én profil. Fx falske profiler oprettet til formålet, eller ægtefællers, venners profiler etc som man måske har adgang til. Nu er det hele lille kun én type konkurrencer jeg henviser til, men flere slags, også på diverse firmaers tegne. Det ér altså et problem, ligemeget hvordan det vendes eller drejes. Igen – taler jeg ikke om den enkelte der bare deltager i en masse konkurrencer for hyggens skyld, for det er jo bestemt helt fair(som jeg også har sagt mange gange nu).

      1. Heller ikke én type konkurrencer, skulle der stå

Skriv et svar

