1 + 1 = 2 (katte)

Det er nat og jeg kan ikke sove. Jeg har snot i hele hovedet og sveder tran; er blevet syg igen – rager bare alt til mig pt! Muligvis fordi jeg er ret træt og følelsesladet lige for tiden. Vi har jo fået killing i huset, og det har været et stort arbejde! Især fordi vi i forvejen har “gammel” katten Sif, på syv år, som altid har været alene hos mig og er blevet forkælet lidt (meget).

image

Jeg tænker jeg vil dele den sidste tid med jer og bloggen, idet det måske kan være en hjælp til andre, der står overfor en sammenføring med to katte.
Jeg søgte i hvert fald selv vældig meget info på nettet, inden vi fik lille Jokum hjem – som vi har valgt at kalde ham. Han er opkaldt efter én af mandens egne katte fra han var lille. Denne hankat var også gråstribet og med et såkaldt ‘M’ i panden. Han hed Jokum, bagfra ‘Mukoj’ – som passer til det M han havde i panden ;-) så nu har vi en Jokum 2, som også af og til går under navnet Mukoj…. Håber I kan følge med! :-P

image

image

image

Jokum i sig selv viste sig at være en meget nem og tillidsfuld kat. Perfekt hvis man stod og skulle have kat første gang. Sif gemte sig under sofaen de første par dage efter jeg fik hende, kan jeg huske. Jokum gik til den med det samme, med leg, aktivitet, kæl, mad, kattebakke etc.
Det var ikke noget der lige huede Sif, som faktisk virkede bange for ham.
Hun undgik ham helst, og når han tillidsfuldt og i god tro nærmede sig hende, hvæsede hun og gik i en stor bue uden om.

Vi introducerede dem ved at lade Jokum komme ind, mens hun var udenfor og rende. Han fik lov at snuse til hendes tæpper, og gå rundt på opdagelse. Inden vi lukkede Sif ind i lejligheden igen, kom han ind i transportkassen, og så kunne de se hinanden an på den måde i et par minutter. Herefter lukkede vi ham ud, og Sif luntede sin vej – ovenpå i vores gæsteværelse – hvor hun de næste dage brugte meget tid, medmindre hun var udenfor.
Vi sørgede for at forkæle dem begge meget mht mad og kæleri. Det var vigtigt at de begge forbandt hele situationen med noget godt, og vi lod Sif gøre som hun ville. Vi stoppede hende ikke når hun hvæsede eller kort daskede til ham fordi han kom for tæt på – det er en naturligt reaktion, som er helt normal og okay. Den lille skal lære, at den gamle bestemmer, og de skal begge respektere hinandens grænser.
Jokum er dog en frygtløs lille fyr, og han gav ikke op. Han har gentagne gange forsøgt kontakt, og efterhånden har situationen udviklet sig til det bedre.
Især i denne uge er tingene gået stærkt. Sif er atter i stuen hver dag som hun plejede. Hun har gjort krav på “sin” stol igen, og kommer nu frivilligt op og putter på skødet af mig som i de gamle dage. Jokum og hende er begyndt at lege – de gør det mange gange dagligt, og det er SÅ tydeligt at se forskel fra leg til slåskamp :-) de nyder at rende efter hinanden og ligge og daske til hinandens poter. Der er ingen hvæs, men store øjne og fart på :-) i dag puttede de for første gang sammen i “hendes” stol, tæt op ad hinanden, og der smeltede mit hjerte ;-)

image

image

Jeg havde nok håbet det ville ende sådan, men langt fra turde tro det. Højst havde jeg regnet med at Sif ville acceptere Jokum, men at hun havde været alene for længe til at hun ville få glæde af ham og omvendt. Hun har virkelig overrasket mig positivt, og atter engang bevist at hun er en fantastisk kat!
Jeg har nu flyttet med hende tre gange, hun har overlevet et styrt fra tredje sal – med slemt bækkenbrud til følge – samt en påkørsel af bil som mindre. Hun render ude, og kommer op og tottes med andre katte, men vender altid hjem, og kommer sig hurtigt. Og nu har hun tilmed taget en ny kat til sig i sit hjem :-) det er store sager, for katte er langt fra som hunde, men derimod meget vane- og territoriedyr.

image

Både hende og Jokum har vi været meget heldige med.
Han er stadig legesyg så det batter, men mindst ligeså kælen – hvilket billederne her også viser ;-) han elsker at kravle helt op i hovedet på os og slikke os på næsen eller i øret. Indimellem så det næsten er i overkanten… Og så alligevel ikke, når man er så glad for dyr som jeg! :-)

Har du selv kat? Og måske erfaring med at føre to katte sammen? Hører også gerne din historie :-)
Til slut kan jeg lige sige, at jeg har hørt, det nemmeste er at føre en hankilling sammen med en voksen hunkat. To hunner eller to hanner vil nemmere ryge i totterne på hinanden, især hvis begge er oppe i årene og meget territoriale. To søskende fra samme kuld er også altid en god idé at anskaffe. De vil have glæde af hinanden lige fra starten og resten af deres lange katteliv.

Vi har i øvrigt anvendt Feliway i stikkontakten. Om det har gjort en forskel ved jeg ikke – da vi jo ikke har prøvet uden – men jeg har kun hørt om gode erfaringer, og ville ikke have været den foruden.

image

image

Nu er jeg den lykkelige ejer at TO smukke og skønne katte. Det har jeg længe haft et ønske om, men ikke troet muligt. Er glad for, manden skubbede på – da jeg nu kan se det er en god ting for os alle, og ikke kun vi mennesker. Sif skal ikke længere være alene og kede sig når vi ikke er hjemme, eller rende alene overfor de andre katte udenfor. Hun har nu en ven som hun oprigtigt hygger sig med, og har glæde af :-)

4 kommentarer

  1. Sikke et fint indlæg :) Jeg ligger selv og er syg :( Jeg har selv 2 katte og har været igennem en sammenføring. Det er 2 hankatte. Jeg fik kattene med ca 3-4 måneders mellemrum. Den første kat fik vi fra en privat. Han var meget legesyg, men havde svært ved at være alene hjemme og det betød at han angreb en om aftenen når man var hjemme og ellers fjollede rundt hele natten. Så fik vi en killing mere, denne gang fra et internat. De havde meget svært ved at acceptere hinanden i starten og de sloges en del og blev nød til at have dem i hvert sit rum om natten. I dag er de glade for at have hinanden og leger sammen, dog slås de også stadig indimellem. Den første kat er meget bestemt og helt sin egen, jeg skal ikke bestemme noget over ham og han vil ikke puttes og kæles så meget med, med mindre når han selv har lyst. Han er en meget høj og stor kat og han tog desværre en del på efter han blev kastreret, så han er en Garfild. Den anden kat som jeg fik fra internat er SÅ kælen og har altid været det. Han elsker at putte hos en, specielt oppe hos en, i armene, lidt ligesom en baby. Han er ikke så høj og en tynd kat. Og ja nu har jeg så haft dem i 5 år ;) ❤

    1. Tusind tak for din kommentar :-) ja det er nu skægt med katte og deres personligheder; ligeså mangfoldige som os mennesker! Lyder til at være et par dejlige katte du har dig. Min den ene er også til den lidt tungere side ;-)
      Håber helbredet har det bedre. Mit er ved at vende, men kan mærke det tager tid …!
      Knus :-)

  2. Sikke et dejligt indlæg :-) Jeg har også ført en gammel kastrat sammen med en ny kattekilling for et par år siden og det var da langt fra problemfri, selvom alt var nøje planlagt. Vi har siamesere og de er ikke egnet som enekatte, derfor besluttede vi hurtig at Odin ikke skulle blive alene efter Yogi hans makker døde. Men Odin var meget lidt fornøjet da Nilla, den lille nye pige, dukkede op. Han gik simpelthen i sultestrejke og det varede flere uger, hvor han nærmest skulle håndfodres og forkæles rigtig meget. ;-) Nu er de bedste venner, sover sammen, leger sammen og kan overhovedet ikke undvære hinanden. Det er så skønt at se deres kærlighed nu – men dengang var jeg godt nok i tvivl om det var det rigtige med den nye killing.

    1. Hvor er det dejligt med endnu en solstråle historie!! Omend det tager lidt tid for vores katte at finde ud af hvad der egentlig er godt ;-) de giver jo hinanden noget vi mennesker aldrig vil kunne give dem, de skal bare lige opdage det, før de så accepterer, og tilsyneladende synes det er ret sjovt og hyggeligt :-)
      Skønt med andres kattehistorier, kom gerne med flere!

Skriv et svar

