På den anden side

image

På den anden side af juleaften sidder jeg atter i min egen seng og blogger fra mobilen.
Jeg er stadig indlagt, men på udgang, og angsten er lettet, fløjet, forduftet… En cocktail af stilhed, gode snakke, kompetente mennesker og beroligende medicin har fået mig ned på jorden igen, og jeg kan nok udskrives temmelig snart.
Det betyder ikke at jeg er fit for fight eller glad og lykkelig, for alting er stadig temmelig trist.
Min far er stadig indlagt, og min morfar ligeså. Heldigvis ved jeg, at min far kommer hjem igen. At hans ben kommer sig med tiden. Men derfor gør det stadig ondt at se ham lide.

image
image

Vi havde en god jul – trods alt.
Min far og jeg kom begge på “udgang” (ej at forveksle med fængslet!), og min bror og jeg brugte en del af dagen på at hjælpe min mor med det praktiske.
Om aftenen spiste vi alle fire and, medister, kartofler, brune kartofler, rødkål og brun sovs – som vi plejer. Og til dessert fik vi risalamande – som vi plejer, men i år var det min mor der måtte tilberede den, selvom min far ihærdigt forsøgte at styre slagets gang fra sin sygeseng :-)
Min bror fik mandlen, og det er som regel ham eller min far der gør dét, så det var også ret meget som det plejer.

image
image

Men så holdt tingene også op med at være som de plejer.
For juletræet var skiftet ud med en meget lille parodi, og pakkerne lå foran pejsen. Min far lå enten på sofaen, eller humpede rundt ved hjælp af sine krykker, dog ikke for længe ad gangen. Dans og sang omkring træet hoppede vi let og elegant over. Og under pakkeuddelingen måtte vi sande, at det hele føltes temmelig mærkeligt og anderledes, fordi min far slet ikke har haft mulighed for at købe gaver, og fordi man ikke rigtig ved hvad man giver en sportsdedikeret mand, der i lang tid vil være lænket til sengen, i julegave – og fordi julegaverne fra morfar manglede, og fordi mine julegaver til de andre var pakket ind i hast på selve dagen.
Det hele var vendt rundt, men heldigvis forstår min familie sig på humor. Dét og hinandens selskab fik os igennem en temmelig anderledes juleaften.
Det var hyggeligt og rart, men jeg er også glad for, det snart er hverdag igen.
Smerte og sygdom er ekstra svær at rumme op til jul, har jeg måtte sande.

image

Det materialistiske er nærmest ikke-eksisterende i mit hoved pt, hvilket jo nok ikke er så underligt. Men julegaver skal der jo til, og jeg fik også nogle rigtig skønne af slagsen:
Et sæt med 3 vaser fra Bloomingville, en Krenit skål fra Normann Copenhagen, en gul Keels simple diary, Pia K’s seneste bog, en Find Holger opgavebog (intern og hyggelig joke i familien), tre par strømper, penge, Flower by Kenzo parfume og en kattepengepung (pengekat!).
Meget fine gaver. Dagbogen er allerede taget i brug, og vil sikkert være mig et rigtig fint og brugbart redskab i den næste tid.

Jeg håber alle mine dejlige læsere har haft en skøn jul – uden de bekymringer jeg selv har måtte gå med, eller andet af samme slags. Det fortjener ingen.
God jul <3

image

4 kommentarer

  1. God jul til dig. Håber alt godt for dig og din familie i det nye år der kommer.

    Hilsen Sara

    1. Tusind tak Sara – det er bare rigtig sødt af dig. Ønsker dig et rigtig dejligt 2014 :-)

  2. Hvor var det godt, at du kom hjem til julen!! Fortsat god bedring.
    M.v.h. Mie

    1. Tak Mie! Det er jeg simpelthen også rigtig glad for jeg gjorde :-)

Skriv et svar

