Siden sidst…

image

image

Det har været en lang pause.
Jeg havde mistet både inspirationen, lysten og overskuddet – der sker noget med én, når man går arbejdsløs og inderst inde ikke rigtig trives med det. Ens verden skrumper ind, og man orker ikke rigtig noget. Man sover mere end man plejer, har sværere ved at tage sig sammen, svært ved at finde glæden ved ting, og det med struktur på hverdagen kommer til at halte.
Sådan var det i hvert fald for mig.
Men i juni skete der noget.
Jeg var tilmeldt en såkalt “jobcafé” som havde til formål at hjælpe mig og andre fleksjobbere med at finde arbejde. Det fungerede ikke helt optimalt, og jeg følte jeg spildte min tid en anelse.
Den sidste dag fortalte de dog, at man på Forsorgsmuseet (i daglig tale “Fattiggården”) manglede en medhjælper til praktiske ting, 10-15 om ugen. Sammen med et par andre meldte jeg mig, uden videre forhåbninger om noget, som værende interesseret.
Det skulle vise sig at være et godt træk.
Jeg blev siden ringet op af museets forvalter, som tilbød mig en jobsamtale, og jeg sagde selvfølgelig ja.
Samtalen forløb nem og gnidningsfri, og sørme om der ikke kom en aftale om jobpraktik på plads med det samme. 4 uger, og forløb alt planmæssigt, kunne jeg se frem til en fastansættelse i fleksjob.
Pludselig skulle jeg ikke længere gå hjemme!

2. juli startede jeg, og blev grundigt oplært; arbejdet består primært af rengøring, og med tiden støder andet og mere nok til. 12 timer om ugen med fri onsdag. Helt perfekt! Jeg skulle lige vænne mig til at gå tidligt i seng igen og stå op allerede kl seks, men efter den første uge nød jeg virkelig at have hele dagen for mig, når jeg kl 10 var færdig med min arbejdsdag.
Praktikken gik over al forventning. Folk på museet er så søde og nemme at omgås, og stedet er jo utrolig interessant og emmer så meget af historie. Fattiggården er Nordeuropas bedst bevarede, og alt står som det gjorde da man i 70’erne lukkede Fattiggården ned som institution, og i stedet åbnede op som museum.

Desværre måtte jeg alligevel se mig slået i slutningen af juli – den velkendte angst kom for en stund på returvisit. Alt det nye samt det faktum at jeg i praktikken havde presset mig selv til det yderste, for at gøre det hele så godt som overhovedet muligt, havde sin pris.
En uge måtte jeg blive hjemme mens jeg kæmpede med at få mad i maven og styr på uroen. Det meste af tiden var jeg hos familien.
Jeg valgte i midten af ugen at ringe til museet og være helt ærlig omkring min situation, og det var godt jeg gjorde det, for jeg mødte kun forståelse den anden vej.
De var så glade for mig, at de gerne ventede på at jeg var ovenpå igen, lød det. Den slags varmer og letter, når uroen kører på repeat.
Jeg var tilbage igen i mandags, og blev mødt af min leder med en ansættelseskontrakt samt en rigtig god snak.
Så tænk engang – nu har jeg fast arbejde, endda et rigtig interessant sted med en masse flinke mennesker.
Arbejdet er ikke mentalt udfordrende, og det passer mig helt perfekt. Til gengæld får jeg brugt min krop, og det trætter på den gode måde.
Jeg hygger mig faktisk med at gå og ordne og gøre ved, mens tankerne får frit løb – på den gode måde, vel at mærke :-)
Jeg håber, jeg kan blive der længe endnu. Livet giver altså lidt mere mening når man har noget at stå op til, og når man kan se, at man gør en lille forskel.

Med arbejdet kom også overskuddet til bloggen igen.
Jeg har allerede lidt flere indlæg i støbeskeen, så jeg håber der trods alt er bare et par få læsere tilbage endnu ;-)

Vi blogges ved!

2 kommentarer

  1. Jeg så det godt på facebook og det glæder mig bare så meget at høre hvor forstående de er overfor dig!

  2. Fedt med flexjobbet, det er svært at finde. Jeg selv har også været heldig denne sommer med at finde et flexjob. Velkommen tilbage.. =)

Skriv et svar

