PMS – en tilstand fra helved

image

Er egentlig gået i seng. Men jeg kan ikke sove, for jeg ligger og tudbrøler. Sådan rigtig hulker. Og har brug for at skrive det her indlæg.
Jeg har PMS/er præmenstruel disse dage, og jeg er det altid i en meget svær grad, hvilken en del af jer kvindelige læsere derude helt sikkert også kender til!

Lige nu tuder jeg over verdens uretfærdighed og folk der ikke er gode mod dyr. Siden jeg var helt lille har jeg haft et utroligt ømt punkt for dyr generelt. Jeg nærer stor omsorg og beskyttertrang overfor dyr, der ikke har det godt.
I min gård har vi en vildkat, som har “boet” her de sidste mange år. Den holder til her, og ude i gågaden, og hele byen kender den, og giver den mad. Men nu har butikkerne som støder op til gården, fundet ud af, at de ikke synes den skal være her. Og at de ting folk stiller ud til den, som fx mad og tæpper SLET ikke skal være der. De synes foderet tiltrækker rotter! Og at rotterne lugter. Aldrig har jeg i mere end det år jeg har boet her, set eller lugtet en rotte i denne gård. Til gengæld har jeg set og lugtet butiksarbejdernes cigaretskodder og madpapir. Jeg har boet her i byde ALTID og kendt den kat i årevis. Af erfaring/fortællinger ved jeg, at den trives som udekat, og ikke vil tages ind, idet flere har forsøgt at tage den til sig i en god mening. Når bare den har læ, mad og vand, klarer den vinteren. HVORFOR må den så ikke få det? Så sent som onsdag aften satte jeg to gennemsigtige, små bøtter ud med mad og vand til den samt et mørkt håndklæde. Fjernet i dag. Andre lagde et blødt fleecetæppe ud til den i mandags, fjernet i går. Beboelseskasse, skåle til mad, en pose med mad sat ud sidste vinter – fjernet for nyligt.
Nu fortsætter jeg selv ‘projektet’ og sætter ting ud til den om aftenen, fjerner dem om morgenen inden butikkerne åbner, sætter det ud igen for aften og nat etc. Jeg har efterlyst hjælp til at finde tæpper, mad, loppekur, sovekasse mm på Facebook, og mange er meget samarbejdsvillige. Men mange er også helt ligeglade. Og nogle er decideret imod den stakkels, dejlige, kælne kat. Så nu ligger jeg faktisk og græder fordi jeg er så sur over al den ondhed der findes. Mine tanker flyver rundt og tager hinanden, så jeg begynder at tænke i dyremishandling og alt muligt andet, og når jeg har PMS kan jeg slet, slet ikke styre det. Normalvis bliver jeg også ekstremt berørt, kan fx slet ikke se film eller tegnefilm hvor der er noget med dyr der lider det mindste eller bliver kede af det (Disney film, puh), men lige nu er det bare way out.

image

Nogen der kender til ekstrem PMS, og hvordan viser det sig hos jer? Udover jeg bliver så ustabil følelsesmæssigt, forøges min angst også. Jeg bliver sindssygt træt og kan sove to døgn i træk, jeg får hovedpine og smerter i underlivet – mine bryster spænder og gør ondt, min lunte er enormt kort, maven bliver oppustet, jeg får diarré jeg får en kæmpe trang til chokolade… Og mere i den dur. P-pillerne hjælper lidt på nogle af de fysiske symptomer, men ikke sådan helt vildt.

Pyh… Det hjalp lidt på tårerne at få det ud, skrive det ned, dele det. Jeg ved jeg ikke er den eneste der lider under et skrøbeligt sind, en pokkers stor retfærdighedssans og så lige en kæmpe omgang PMS oveni hatten. Og det er trods alt rart ikke at være helt alene om sine særheder :-)
Nu vil jeg forsøge at dreje tankerne ind på positive ting; fx skal jeg på loppemarked i morgen og finde fantastiske fund, og manden kommer hjem til weekenden og hygger.
Men det er lidt svært. For lige uden for mit vindue ligger der en dejlig kat og fryser lidt, og i morgen tidlig skal jeg tage dens tæppe fra den, for at den kan få det igen om aftenen. Men det ved den jo ikke :-/

Godnat.

4 kommentarer

  1. Åååh ha, nej folk er sgu godt nok nogle ignoranter nogle gange.
    Vi har selv haft en kat boende i et skab ude i carporten, som jeg havde isoleret med flamingo, så den ikke frøs. Den fik dog chancen for at blive vurderet ved en dyrlæge i Oden, så vi kørte den derud… Men dyrlægen var bare så usympatisk og katten væsede af ham og jeg er meget nervøs for at de 5 dages karantæne den skulle side i ikke ender med en videreformidling men med en sprøjte i nakken… og så føler man jo ikke man har gjort noget godt, selvom det hele var i den bedst tænkelige mening.

    Tror bestemt heller ikke der er rotter i jeres går når tykkemisseren er der, så de uvidende mennesker burde da virkelig skamme sig… og faktisk så er det område hvor hulen stod, da ikke en del af deres butiks område er det? For så kan de da ikke bare fjerne og smide væk som det passer dem? De kan jo bare blive inde i deres sk*** butik, hvis de synes der lugter og tage deres container ind til sig… NÅ! Ej, men jeg hader sådan noget og som du skriver, så er det ikke retfærdigt… Katten gør ingen noget og den passer sig selv! :)

    1. Desværre er der to butikker i gården og ikke kun én – begge ejes vistnok af samme mand, som ikke er så glad for katten. Så sådan er det desværre.
      Det er super ærgerligt det skal være på den måde, men jeg forsøger at gøre så mange ting jeg kan, uden for butikkernes åbningstider i stedet :-) det kan de jo ikke bestemme.

  2. Henriette · · Svar

    Hej Line. Jeg følger ikke din blog, faldt over den på IG og læste lidt her på bloggen. Jeg forstår alle dine tanker, frustrationer, smerter mm. Jeg er også meget beskyttende overfor dyr og går langt for at redde dem eller gøre livet nemmere for dem. Jeg har ved hver menstruation cyster på mine æggestokke som springer og giver blod i bughulen, sindssygt smertefuldt og intet at gøre ved det. Overlæge på riget vil operere men uden at tro det vil hjælpe. Jeg får akupunktur som hjælper mig, men tager desværre ikke alle smerterne, det tager bare lige toppen så jeg ikke ligger på gulvet i fosterstillingen af smerter. Jeg har også været igennem svære operationer, dog i forbindelse med mine graviditeter ( kun 1 lykkedes) jeg vil blot sige at jeg forstår dig! Og hvis du har lyst til at snakke så er du velkommen til at skrive til min mail henridarling@hotmail.com
    Det ville være rart at tale med en som forstår hvor smertefuldt smerter i underlivet kan være og vil gerne høre hvad det er for nogle cyster du har.
    Kærlig hilsen
    Henriette von der Recke
    Henridarling.blogspot.com

    1. Tusind tak for dit lange, ærlige og flotte indlæg Henriette!
      Det lyder som om du gennemgår noget virkelig ulideligt og smertefuldt, og selvom det ikke er det samme vi fejler, kan jeg godt nikke genkendende til noget af det du fortæller om.
      Det må være meget ubehageligt at skulle leve med.
      Du er også altid mere end velkommen til at kontakte mig privat!
      Min mail adresse er line_cecilie105@hotmail.com
      Knus fra mig.

Skriv en kommentar